Vraag van de klant
De apotheken van het Maasstad Ziekenhuis (poli apotheek, frontoffice en overige diensten) moeten meer en meer samenwerken in de veranderende wereld van de gezondheidszorg. Dienstverlening wordt steeds meer maatwerk, daardoor worden er aan de poli en de frontoffice apotheek medewerkers steeds hogere eisen gesteld. Beide teams moeten goed met elkaar samenwerken. Het ontbreekt de medewerkers aan proactiviteit en professioneel aanspreekgedrag.
Kan Salsaparilla ons helpen met samenwerken in de zorg?
Aanpak
Salsaparilla verdiepte zich in de situatie van beide teams en de toekomst van de ziekenhuisapotheken. Vervolgens zijn er een aantal bijeenkomsten door Salsaparilla georganiseerd: een avond voor alle medewerkers waarin “Samenwerken en aanspreken” centraal stond, en een andere avond voor alle medewerkers waarin “aanpassingen in teamsamenstelling en functie eisen centraal stond.
Resultaat
De avonden creëerden flink wat reuring op de afdelingen. Er ontstonden gesprekken en bewegingen die er tot op dat moment niet geweest waren. Leidinggevenden gingen meer afstemmen en beter samenwerken. Het inwerken van nieuwe medewerkers werd beter georganiseerd, er werd een complimentenactie opgezet, etc. etc.