nieuws

Game based change draait hardnekkige mythes de nek om

23 February 2017
Game based change draait hardnekkige mythes de nek om
“Het spel dat wij voor de Indonesische bevolking ontwikkelden, werd met veel enthousiasme gespeeld. Na afloop gaven de deelnemers unaniem aan dat ze tot heel nieuwe inzichten waren gekomen.” – Marco Tankink, eigenaar van Salsaparilla

Maak de mythe bespreekbaar

De Indonesische cultuur wemelt van de volkswijsheden over het eten van vis wees onderzoek van de Universiteit Wageningen uit. Zo zouden vrouwen die krab eten tijdens de zwangerschap kinderen baren die scheef lopen. Het gevolg van dit soort fabels is een blijvend ondervoede bevolkingsgroep waarvan het IQ laag blijft, eveneens als de sociaal economische ontwikkeling. Door middel van game based change vult Salsaparilla de bestaande informatiecampagnes aan en maakt het deze mythen bespreekbaar.

De juiste spelvorm

Doordat er veel analfabetisme is in Indonesië, was er behoefte aan een eenvoudig spel met sterke beeldende elementen. Salsaparilla probeerde verschillende spelvormen. De absolute winnaar was een variant op het bordspel huisje-boompje-beestje, een soort mens-erger-je-niet voor kinderen die niet kunnen tellen. In plaats van cijfers is de dobbelsteen voorzien van plaatjes. Steeds als er een vis wordt gegooid, krijgen de spelers een stelling voor hun kiezen. Deelnemers komen verder in het spel door goed aan te geven of stellingen kloppen. Elk standpunt wordt vervolgens uitgebreid toegelicht.

Game based change trajecten proberen gedrag met speelse interventies te veranderen. Dit kan binnen een organisatie of zelfs binnen een bevolkingsgroep, zoals we in Indonesië deden.” – Marco Tankink, eigenaar van Salsaparilla

Game based change is grensoverschrijdend

    

Dat een game een effectief middel is om kennis over te dragen is al langer bekend. Leren doe je immers het beste door te ervaren. Een spel is een relatief nieuw middel om bedrijven of zelfs hele bevolkingsgroepen in beweging te brengen. Het doel is natuurlijk om te winnen. Je doet dit door zoveel mogelijk informatie te vergaren. Een goed antwoord werkt positief voor alle spelers. Door samen te werken verbreden zij hun kennis en brengen ze het spel tot een goed einde. 

 

Vul jouw informatiecampagne aan met speelse elementen en zorg dat verandering blijvend wordt. Salsaparilla helpt met maatwerk game based change trajecten.

Neem contact op

Recente trajecten