Samenwerken in de zorg door middel van een serious game

Geboortehuis Maas loopt voorop in de ontwikkelingen in de zorg. Het moderne serviceconcept waarbij zowel eerste- als tweedelijns bevallingen op dezelfde plek kunnen plaatsvinden, oogste echter kritiek. Hoewel gasten blij waren dat ze op één plek konden blijven, miste ze een cruciaal stukje aandacht van het personeel. De professionals moesten beter leren samenwerken in de zorg, zonder oog voor hun gasten te verliezen. Salsaparilla verzorgde een game based traject waarbij medewerkers zelf ervaarden hoe een bevallingstraject in het geboortehuis verliep.

 

Geboortehuis Maas pakte klachten aan en leerde beter samenwerken in de zorg.

Interne communicatie stroomlijnen

Salsaparilla ontdekte tijdens de ontwerpfase van de game al dat interne communicatie een probleem was in Geboortehuis Maas. Medewerkers klaagden bijvoorbeeld veel over collega’s op andere afdelingen. Een serious game gericht op samenwerken in de zorg vormde het startschot van het project. We focusten op onderlinge samenwerking, elkaar aanspreken en de toekomst van het geboortehuis. We stelden diverse vragen als: “Als er geen belemmeringen in tijd of geld zouden zijn, hoe zou jij je dan het Geboortehuis voorstellen? Droom eens hardop.”

Aan de slag met beter samenwerken in de zorg

De serious game leverde een schat aan informatie op. Salsaparilla vertaalde dit materiaal in verbetervoorstellen en verbeterteams die binnen Geboortehuis Maas aan de slag gingen. Daarnaast organiseerden we zogenaamde monitoring sessies waarbij we de voortgang bespraken. Hoewel de medewerkers in het begin wat knorrig reageerden op het verandertraject, sloeg de weerstand langzaam om in enthousiasme.

Meer oog voor de gasten

Het game based verandertraject moet ervoor zorgen dat professionals beter samenwerken in de zorg en gasten weer gezien worden. Hoewel we pas halverwege het traject zijn, begint de kentering duidelijk zichtbaar te worden. Klaaggedrag is bespreekbaar en onderlinge communicatie verbetert. We hebben er alle vertrouwen in dat we na afloop van het traject een afname in klachten en een toename in gasten hebben gerealiseerd.

 

Effectief samenwerken in de zorg vraagt veel van de professional. Leer jouw personeel omgaan met factoren als zelfsturing en begin een game based verandertraject.