Een game voor (aankomend) leidinggevenden, om thuis te raken in alle P-instrumenten

Vraag

Vraag van de klant

Als leidinggevende krijgt u een medewerker op verschillende essentiële momenten binnen zijn of haar loopbaan aan uw bureau. Dit begint met het sollicitatiegesprek. Vervolgens ontwikkelt u een relatie met deze werknemer. U volgt zijn loopbaan en begeleidt hem of haar hierin. Dit gebeurt meestal in de vorm van een gesprek: een functionerings- of beoordelingsgesprek, een gesprek betreffende een conflict met een collega, salarisonderhandelingen, maar eventueel ook over ziekteverzuim, promotie etc. Hoe kunt u als leidinggevende invloed hebben op het verloop van een dergelijk gesprek? In de volgende praktische game ervaart u hoe u gebruik kunt maken van een aantal begeleidingsinstrumenten om deze gesprekken prettig en efficiënt te laten verlopen. Als aankomend leidinggevende gebruikt u deze dag om deze vaardigheden aan te leren. Als ervaren leidinggevende houdt u uzelf een spiegel voor, u toetst uzelf.

Aanpak

Aanpak

In deze game volgen de deelnemers, in de rol van manager, de loopbaan van een fictieve werknemer in hun eigen organisatie. Gedurende één dag, dus tijdens de game, wordt als het ware de tijd ‘vooruit gespoeld’, zodat de deelnemer verschillende momenten in de loopbaan van deze werknemer kan meemaken: het sollicitatiegesprek, het eerste functioneringsgesprek, een gesprek over een conflict met een collega, etc. Maar de andere werkzaamheden van de manager gaan op zo’n dag natuurlijk ook door: zo zit een andere medewerker van de afdeling zit te wachten op een geschreven beoordeling en als manager moet de deelnemer zijn visie op de ontwikkeling van de afdeling voorbereiden voor het werkoverleg. De groep deelnemers wordt in teams opgesplitst. De teamleden presenteren hun persoonlijke doelstellingen aan elkaar. De gesprekken worden als team voorbereid en nabesproken. Eén van de teamleden voert het gesprek en de andere teamleden observeren en geven feedback.
De transfer naar de praktijk

Resultaat

Het resultaat

Aan het einde van de game vullen de deelnemers een persoonlijke leerkaart in. Deze kaart wordt gebruikt tijdens een nagesprek tussen deelnemer en zijn leidinggevende.

Reacties

“Hard gewerkt, veel geleerd!” “Goed gedocumenteerd!” “Alles weer eens even doorgenomen” “En nu op naar de beoordelingsgesprekken!” “Nou zie ik waar mijn toegevoegde waarde ligt”

“Life of a Leader” in uw organisatie?

Als game en opzet u aanspreken, kan Salsaparilla deze als framework gebruiken voor een game in úw organisatie.

Benieuwd geworden? Game based change traject voor uw organisatie?